Szeretettel köszöntelek a VERSEK-VIRÁGOK-VIDEÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
VERSEK-VIRÁGOK-VIDEÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a VERSEK-VIRÁGOK-VIDEÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
VERSEK-VIRÁGOK-VIDEÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a VERSEK-VIRÁGOK-VIDEÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
VERSEK-VIRÁGOK-VIDEÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a VERSEK-VIRÁGOK-VIDEÓK közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
VERSEK-VIRÁGOK-VIDEÓK vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
A Luca
latin eredetű keresztnév, amelynek jelentése: fény, fényesség,
virradatkor, hajnalhasadáskor született. Ez a név a Lúcia egyik formája,
a latin Lucius férfinév női párja, és a lux (fény) szóból eredeztetik.
A keresztény kultúrában az 5. századtól Luca szentként is tisztelt szűz
és vértanú volt, legendája több képzőművészt megihletett. A hívők a
szembetegségben szenvedők és vakok, a bűnbánó utcanők és a hegyes
szerszámmal dolgozók védőszentjeként tartották számon. Legendája arról
mesél, hogy Luca édesanyja megbetegedése után elzarándokolt Szent Ágota
sírjához, ahol megjelent neki a szent, és elmondta neki, hogy hitével ő
maga is meggyógyíthatja beteg anyját. Luca édesanyja meggyógyult, és a
lány kérésére nem adta férjhez a kiszemelt vőlegénynek. Amikor a férfi
ráébredt, hogy a rá váró házasság meghiúsul és hozomány nem lesz az övé,
bíróság elé hurcolta Lucát, és kényszerítette, hogy mutasson be
áldozatot a pogány isteneknek. Erre a lány nem volt hajlandó, ezért
prostitúcióra kényszerítették, de a Szentlélek segítségével olyan nehéz
lett a teste, hogy nem tudták őt megmozdítani. Ezután a bíróság
megkínoztatta, majd halálra ítélte Lucát. A torkába
kardot döftek, de ő nem halt meg azonnal, még beszélni tudott a néphez.
Csak azután halt meg, hogy megkapta az utolsó kenetet egy keresztény
paptól.
Luca alakja a néphagyományban titokzatos volt, és az emberek
összefüggésbe hozták a természetfeletti erőkkel, a boszorkányokkal, és
azzal a „tudománnyal”, miszerint a Luca-szék elkészítője és használója
felismeri a falu boszorkányait. A Luca-széket Luca napján kezdték
készíteni, és minden nap dolgoztak rajta, egészen karácsony napjáig.
Régi leírások és néhány ránk maradt Luca-szék alapján a néprajzkutatók
három-, négy-, hat- és tizenhárom lábú Luca-széket is jellemeznek, ami
bármilyen fából készülhetett. Amikor a szék elkészült, akkor az ügyes
készítőnek észrevétlenül magával kellett vinnie a karácsonyi éjféli
misére, a templomba. A Luca-szék tulajdonosának a templom fő ajtaja
mögött rá kellett állnia vagy ülnie a székre, hogy felismerje azokat az
asszonyokat, akik boszorkányok voltak. Ezeket az asszonyokat a hiedelem
szerint az különböztette meg a többi embertől, hogy az oltárnak háttal
álltak, vagy szarvuk, tollas fejdíszük volt.
A boszorkányokat felismerő embernek – a hiedelem szerint – a mise előtt
jól fel kellett készülnie a védelemre, hogy a boszorkányok szét ne
tépjék a templomból kifele menet. A zsebeit meg kellett tömnie kölessel
vagy mákkal, és azt szét kellett szórnia a templom ajtaja előtt. A
szétszórt magokat a gonosz boszorkányoknak fel kellett szednie, és amíg
ez történt, addig nem bánthatták az őket felismerő falubélit. A hiedelem
szerint a boszorkányok madarakká változva gyorsan szedték fel a
magokat, és az őket felismerő embernek bizony gyorsan haza kellett
futnia. A mise előtt gondoskodnia kellett arról, hogy a kemence legyen
befűtve, a konyhaajtóra pedig legyen felrajzolva szentelt krétával a
boszorkánynyom, amely nem más, mint egy egyetlen vonással készített
pentagram. Ez az ötszög visszatartotta a boszorkányokat, akik így nem
juthattak be a konyhába, mert a hiedelem szerint a pentagram védelmet nyújtott
a gonosz szellemek ellen. A hazatérő embernek a Luca-széket az égő
kemencébe kellett vetnie, és elégetnie, hogy a boszorkányok ne
keríthessék a hatalmukba.
A Luca-szék gazdájának más tudás is a birtokába került a szék
elkészítésével. Az aranymosással foglalkozó vidékeken a hiedelem szerint
a Luca-szék segítségével meg lehetett tudni, hogy hol és hogyan
tisztítja magát az arany. A széket karácsony éjjelén ki kellett vinni
éjfélkor a keresztútra, rá kellett ülni, és három próbát kellett
kiállnia a meggazdagodni vágyónak. Az arany lelőhelyét pedig maga az
ördög árulta el az illetőnek, aki cserébe szerződést kötött a gonosszal,
hogy a lelke a halála után az ördögé lesz. A bátor próbálkozónak a
szerződést az ujjából szivárgó vérrel kellett aláírni, de ha szemfüles
volt, akkor vitt magával a keresztútra egy csirkelábat, és annak vérével
írta alá a szerződést, hogy kijátssza az ördögöt.
A magyar néphagyományban Luca napjához kapcsolódott a lucázás szokása
is. Fiatal férfiak vagy lányok öltöztek be Lucának: fehér lepel volt
rajtuk, arcukat fehér csipkekendő borította, és meszelő vagy söprű volt a
kezükben. A Lucák némák voltak, azért nem szólaltak meg, hogy a háziak,
akiknél sepregettek, adományt kértek, ne ismerjék fel őket. Ezt a
szokást Csallóközben még az 1960-70-es években is végezték a lányok.
Édesanyám gyermekkorának szokása volt a lucázás Nagylégen. Még ő és a
barátnői is beöltöztek Lucának, és december 13-án este meglátogatták a
rokonokat, ismerősöket. Fehér lepelben voltak, arcukat eltakarták, a
házban némán sepregettek, és néhány szem cukorkát, diót, vagy kevés
pénzt kaptak a háziaktól.
A lucázók némasága a titokzatosságból is fakadt, hiszen a
néphagyományban a Luca és a Luca-széke szorosan összefonódott a
boszorkányokkal, a varázslatokkal és az ördöggel való cimborálás
lehetőségével. A lucázás a néphagyományban az adománygyűjtő és
megemlékező, dramatikus jellegű szokások közé tartozik a betlehemezés, a
karácsonyi mendikálás és az aprószentek-napi korbácsolás mellett.
Az adventi időszakban a falusiak beszorultak a házakba, meséltek,
beszélgettek, közösen imádkoztak és énekeltek az ünnepnapokon. A befelé
fordulás, az egymásra figyelés, a misztikusnak mondható eseményekre való
emlékezés és reagálás alakíthatta ki azokat a szokásokat, amelyek során
az emberek meglátogatták egymást, előadtak egy dramatikus játékot,
énekeltek, és a háziaktól egy-két apróságot kaptak ajándékba. Ekkor
főleg az elesettebbek (a koldusok, a faluban élő cigányzenészek), a
szegényebbek és az önálló javakkal nem rendelkező fiatalok, gyerekek
elevenítették fel a téli ünnepnapokat alakoskodással, dramatikus
játékokkal, miközben egy kis adományhoz is jutottak.
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
Hazi praktikak megfazasra
Itt a farsang!
Életünk advent idején 1.
Advent idejen